کد خبر 944495
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۴
پراید 111

نماینده مردم محلات در مجلس با اشاره به تاثیر منفی التهاب بازار خودرو بر مردم گفت: متاسفانه دولت و خودروسازان با کمک دلالان با زندگی مردم بازی می‌کنند.

به گزارش مشرق، نماینده‌ای که حضور در ۳ دوره مجلس را در کارنامه خود دارد همواره در زمره نمایندگان فعال محسوب شده و در بعد نظارتی به خوبی به وظایف خود عمل کرده و از با تجربه‌های مجلس به حساب می‌آید. پیشنهادات اقتصادی او از موضوعات راهگشای مجلس است.

او سلامت نفس ویژه‌ای در ابعاد اقتصادی و مالی دارد ضمن اینکه دغدغه اصلی‌اش، انجام وظیفه در قبال مردم و جامعه است و به دلیل حضور در دوره‌های هشتم، نهم و دهم مجلس آشنایی ویژه‌ای با زیر و بم مجلس شورای اسلامی دارد و به دلیل همین تجارب به عضویت هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس در آمده است.

بیشتر بخوانید:

او روحانی ۵۴ ساله‌ای است که در مقطع کارشناسی ارشد در رشته مبانی حقوق از دانشگاه تهران و دکترای فقه و مبانی حقوق خود را از دانشگاه علوم و تحقیقات تهران دریافت کرده و دروس خارج فقه را نزد آیات عظام فاضل لنکرانی، شبیری زنجانی، وحید خراسانی، شیخ جواد تبریزی، جوادی آملی و شیخ جعفر سبحانی فرا گرفته است به خوبی با مباحث حقوق آشناست.

او در حوزه و دانشگاه توامان تحصیل کرده و هم عضو هیأت علمی دانشگاه است و هم مدیر و مدرس حوزه علمیه.

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی در حال حاضر نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات است.

وی با تاکید بر اینکه افزایش قیمت خودرو در کارخانه و بازار به لحاظ روانی تأثیر منفی روی جامعه می‌گذارد گفت: با اینکه بالاخره نوسان قیمت ارز کنترل شده اما چرا هر روز خودرو یک قیمت دارد و روز به روز هم در حال افزایش است و مشخص نیست ملاک این افزایش‌ها چیست؟

این نماینده مجلس معتقد است با آنکه قیمت خودرو افزایش پیدا کرده اما چرا کیفیت آن بالا نرفته است و روز به روز هم کاهش پیدا می‌کند که قطعاً این موضوع از عجایب روزگار است. ضمن اینکه مردم پول خوبی می‌دهند اما آیا خودروی خوبی سوار می‌شوند در شان ملت ایران است؟

نماینده مردم محلات در مجلس خاطرنشان کرد: در بازدیدی که ۲ماه پیش از مجموعه سایپا داشتیم مسئولین آنجا به صراحت گفتند ۶۰ درصد محصولات‌مان را به یک عده خاص می‌دهیم که حتماً آنها دلال و سودجو هستند.

سلیمی با بیان اینکه چرا وزارت صنعت در مورد افزایش کیفیت خودروها به صورت جدی ورود نمی‌کند گفت: کارخانه‌های فولکس و بنز روز به روز ارتقای کیفیت دارند ولی پراید، پیکان، پژو ۴۰۵ اول و آخرش یکی است و این ظلم به مردم است چرا که کوتاهی یک عده را باید یک عده دیگر بکشند.

وی با بیان اینکه در بخش صنعت، معدن و تجارت سوءمدیریت وجود دارد افزود: برخی از مدیران به دلیل روابط خویشاوندی افراد غیر متخصص را به مسند کار می‌آورند در حالی که نگاه‌ها برای انتصابات بیشتر جناحی و سیاسی و شخصی است نه منافع جمعی و ملی.

نماینده محلات در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه حزب بازی پدر مملکت را درآورده است افزود: اگر نگاهی به اعضای هیات مدیره شرکت‌های بزرگ و هلدینگ‌ها و بانکها بیندازیم که برخی از آنها حتی مدرک کارشناس ندارند و در حال برنامه‌ریزی برای کشور هستند که درد بزرگی محسوب می‌شود.

متن کامل این گفت‌وگو بدین شرح است:

چرا بازار خودرو افسار گسیخته است و قیمت‌ها لحظه‌ای تغییر می‌کند؟

سلیمی: ملاک افزایش قیمت خودروها در کشور چیست؟ در حالی که باید این موضوع برای مردم روشن شده و مسئولین در این خصوص شفاف توضیح داده و اظهارات قانع کننده بیان کنند.

از طرف دیگر چرا هر روز صبح خودرو یک قیمت دارد؟ با آنکه نوسان قیمت ارز کنترل شده اما چرا قیمت خودرو روز به روز در حال افزایش است؟ در حالیکه این مسئله به لحاظ روانی تأثیر منفی روی جامعه و مردم می‌گذارد و اقتصاد کشور را دچار ملتهب می‌کند.

نرخ ارز به ثبات رسیده ولی قیمت خودرو نه

دلیلی که وزارت صمت و خودروسازان برای افزایش قیمت خودرو بیان کردند افزایش قیمت ارز بود در حالی که هم اکنون نرخ ارز به ثبات رسیده و افزایش قیمت خودرو همچنان ادامه داشته و بی منطق است و به همین دلیل مردم خواهان مشخص شدن دلیل اصلی بی ثباتی در بازار خودرو هستند. آیا سوءمدیریت است یا مدیریت خودروسازان و وزارت صنعت توسط دلالان؟

تکلیف بهبود کیفیت خودرو با افزایش قیمت‌ها به کجا رسید؟

سلیمی: با آنکه قیمت خودرو افزایش پیدا کرده اما کیفیت ارتقا پیدا نکرده و حتی روز به روز کاهش پیدا کرده است که البته این موضوع از عجایب روزگار است.

با آنکه مردم برای خودرو نسبت به گذشته باید پول بیشتری بدهند اما کیفیت هر روز نزولی‌تر شده در حالی سوار شدن به خودروی با کیفیت در شرایطی که پول بیشتری می‌دهیم حق مردم است. وظیفه خودروسازان هم در حالی که پول بیشتری از مردم می‌گیرند تحویل خودروی بهتر به آنان است.

دلیل اصلی تاخیر تحویل خودرو به مردم چیست؟

سلیمی: با آنکه خودروسازان با افزایش قیمت خودرو درآمد خوبی کسب کردند اما با این حال بدهی‌هایشان را به قطعه‌سازان پرداخت نمی‌کنند و مردم را بیچاره کرده‌اند و حتی برخی از مردم بابت این تاخیرها و خلف وعده‌ها به خاک سیاه نشسته‌اند و کسی هم پاسخگو نیست.

تحویل ۶۰ درصد خودروهای سایپا به عده‌ای خاص

مردم از نمایندگان مجلس مرتب سوال می‌کنند چرا خودرو تحویل داده نمی‌شود؟ چرا بدهی تاخیر تحویل خودرو به مردم نمی‌دهند؟ مردم مطالبات‌شان از چه کسی جویا شوند؟

این نگرانی در بین نمایندگان مجلس بسیار جدی است چرا که سود افزایش خودرو به جیب یک عده خاص رفته و مردم اسیر سودجویی منفعت طلبان شده‌اند.

در بازدیدی که ۲ماه پیش از مجموعه سایپا داشتیم مسئولین آنجا به صراحت گفتند ۶۰ درصد خودروهایشان را به یک عده خاص می‌دهند که به نظر می‌رسد یک عده دلال و سودجو دریافت کنندگان خاص خودرو هستند البته من نمی‌گویم تعمدای در این کار وجود دارد ولی چرا باید این اتفاق رخ دهد؟

سود بازار خودرو به جیب چه کسی می‌رود؟

سلیمی: به جای اینکه خودروی ارزان در اختیار مردم قرار بگیرد و دولت با اعمال سیاست‌های خاص و افزایش نظارت‌ها در این مسیر گام بردارد اما به نظر می‌رسد بنا بر این است که سود افزایش قیمت خودرو به جیب دلال و خودروساز برود و مردم به خاک سیاه بنشینند.

دولت و خودروسازان در حال بازی با زندگی مردم

چرا خودروسازان به تعهدات‌شان در حالی پول خودروها را ماه‌ها قبل دریافت کرده‌اند عمل نمی‌کنند؟ خودروسازان در شرایط فعلی هم پیش‌فروش می‌کنند اما باز هم به نظر می‌رسد برای تحویل خودرو مردم را اسیر خواهند کردند ضمن اینکه وزارت صمت با عدم مدیریت لازم و انجام وظایف قانونی خود در قبال خودروسازان با مردم و زندگی مردم در حال بازی است.

راهکارتان برای برون رفت از وضعیت فعلی چیست؟

سلیمی: اولین کاری که باید محقق شود آن است که رضا رحمانی وزیر صنعت معدن و تجارت باید دست دلالان و رابطه‌های آنان در وزارتخانه خود و در بین خودروسازان را قطع کند. دومین کاری که باید انجام شود اعمال مدیریت حداکثری در برابر خودروسازان در خصوص انجام تعهدشان در قبال تحویل خودرو است.

وقتی خودروسازان پول خودرو را از مردم به موقع تحویل می‌گیرند و حتی در قبال یک روز دیرتر جریمه از آنان مطالبه می‌کنند آیا تا به حال در برابر تأخیر تحویل خودرو به مردم جریمه داده‌اند و آیا این جریمه به موقع پرداخت شده است؟

کرامت مردم توسط دولت مدعی روشنفکری رعایت نشد

با آنکه دولت و زیرمجموعه‌های آن مرتب بحث حفظ کرامت انسانی و رعایت حقوق بشر و … را مطرح و ادعای روشنفکری می‌کنند در حالی که در مقام عمل با مردم خوب کشورمان اینگونه رفتار می‌کنند؟ شایسته نیست مردمی که همواره پشتیبان نظام اسلامی بوده‌اند در تجمعات خیابان‌ها خواستار تحویل خودرو باشند لذا وقتی خودروساز به مردم خودرو را دیر تحویل می‌دهد جریمه تأخیر هم باید پرداخت کند.

با توجه به نوساناتی که در بازار خودرو وجود دارد و هر روز یک قیمت هست چرا وقتی خودرو دیر تحویل می‌شود جریمه تأخیر آن را به مردم آن هم با قیمت مصوب که خود دولت مشخص کرده نمی‌دهند؟

وقتی خودروسازان قراردادی را به مردم منعقد کردند و متعهد شدند که خودرو را در قبال فلان رقم تحویل دهند از نظر شرعی صحیح نیست که درخواست رقم دیگری کنند در حالی که مردم برای تحویل خودرو مجبور هستند این هزینه را پرداخت کنند در حالی که به هیچ وجه راضی نیستند و این پولی که خودروسازان دریافت می‌کنند حلال نیست.

افزایش کیفیت شرط اعطای خدمات به خودروسازان شود

مردم از وضعیت خودروسازان و نوع نگاه شان در شرایط فعلی کشور که باید کمک حال مردم باشند و اینگونه رفتار نمی‌کنند ناراحت هستند ضمن اینکه وقتی طرف مقابل راضی نیست و خودروساز او را مجبور می‌کنند مجدداً دست به جیب شود تا خلاف قرارداد منعقد شده به آنها پرداخت جدیدی داشته باشد آیا سنگ رو سنگ بند می‌شود؟

وزارت صنعت باید اقدام عاجلی در مورد افزایش کیفیت خودرو داشته باشد ضمن اینکه سازمان استاندارد در این بخش ورود خوبی داشته و توانسته کمی در برابر فشارها برای اعمال استانداردهای جدید خودرویی مقاومت کند در حالی که نباید مردم را مجبور کنیم که فقط و فقط سوار این خودروهای بی‌کیفیت شوند.

متاسفانه وزارت صنعت به موضوع افزایش کیفیت همزمان با افزایش قیمت ورود نکرده است در حالی که همه خودروسازان جهانی برنامه‌های ویژه و منظمی در مورد ارتقای کیفیت محصولات خود دارند که می‌توان به فولکس واگن و مرسدس بنز اشاره کرد.

کیفیت خودروهای خارجی روز به روز بیشتر می‌شود ولی اول تا آخر پراید، پیکان و پژو ۴۰۵ یکی است و هیچ برنامه‌ای برای ارتقای کیفیت آنان وجود ندارد در حالی که این امر واقعاً ظلم به مردم بوده و نباید کوتاهی یک عده را یک عده دیگر بکشند.

مشکل خودروسازان سوءمدیریت است

چرا باید خودروهایی با مصرف سوخت بالا در کشورمان تولید شود ضمن اینکه راهنمایی و رانندگی و وزارت نفت باید خودروسازان را به دلیل کیفیت پایین محصولاتشان و مصرف بالای سوخت جریمه کرده و حتی برخی خدمات اعطایی به آنان را قطع کند در حالی که متأسفانه در مسیر گامی برداشته نشده است.

مجلس اختیارات لازم را به آنها داده و از لحاظ قانونی هم هر اختیاری لازم داشته باشند مجلس برای همکاری با آنها آماده است تا بهانه‌ای برای افزایش کیفیت خودروها وجود نداشته باشد.

می‌توانیم با مدیریت فضای بازار خودرو و همت و اراده و کار جهادی تیراژ تولید خودرو را در کشورمان بالا برده و رضایت حداکثری مردم را بوجود آورد.

دلیل اصلی سوءمدیریت در خودروسازی‌ها چیست؟

سلیمی: مشکل خودروسازان سوءمدیریت است چرا که حضور برخی از افراد در مناصب مختلف مدیریتی شرکت‌ها، به دلیل روابط خویشاوندی و … است که برای مثال یک شب با هم شام خورده‌اند امروز بدون ذره‌ای تخصص مسئول شده‌اند.

دولت باید برای انتصابات خود به دنبال تخصص باشد نه اینکه رصد کند ببیند فلانی در چه حزب و جریان سیاسی حضور دارد. دولت فعلی چگونه دهیاران را به این دلیل که آنها مربوط به دولت قبل بوده‌اند ظرف مدت کوتاهی تغییر داد که نشان دهنده آن است که سیاسی بازی موج می زند.

سیاسی بازی پدر مملکت را درآورده

سیاسی بازی به کشورمان آسیب‌های زیادی زده است و همین حزب بازی و دسته و جریان و گروه بازی پدر مملکت را درآورده است.

اگر نگاهی به اعضای هیات مدیره شرکت‌های بزرگ و هلدینگ‌ها بیندازیم متوجه می‌شویم که آنها تخصص نداشته و و بر اساس روابط، سمت گرفته‌اند. هیات مدیره بانک‌های کشور هم چنین وضعیتی دارند که برای مثال بنده می‌دانم یکی از عضو هیات مدیره یک بانک حتی لیسانس هم ندارد در حالی که این افراد می‌خواهند برای اقتصاد کشور برنامه‌ریزی کنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • سعید IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۵
    12 1
    از جمله حرکات موذیانه و تحریک کننده مردم در این نابسامانی های اقتصادی که ناشی از مدیریت ....همین انفجار قیمت خودروهای تولید داخل است ؟
  • حمید IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۵
    5 2
    سلام از دو ماه قبل خودروی آریو بنده معطل کمک فنر است که بگفته امور مشتریان سایپا وارادتی است و باید همچنان منتظر بمانم. دیروز خبری دیدم که ۳۰۰۰ کانتینر لوازم یدکی سایپا در گمرک چابهار در انتظار ترخیص است.
  • IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۵
    12 5
    واقعا فردای قیامت جواب شهدا را چگونه خواهیم داد.......... وای بر ما چه کردیم با امانت خدا و مردم
  • IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۵
    11 3
    عجب کشوری شده است مرغ فروشها 60درصد مرغ را برای خود و دوستان و مغازه داران نگه می دارند 40درصد را به مردم می دهند در این کشور آن 60درصدی که از حق مردم ضایع می شود دیده نمی شود اما آن 40درصدی که به مردم داده می شود بزرگنمایی می شود قصابان و گوشت فروشان هم همینطور جامعه ای که به کودک رحم نمی کند نمی تواند ادعای مسلمانی کند.پوشاک بچه را احتکار می کنند نماز هم می خوانند خودرو ها 60درصد به دلال ها به نمایندگی ها به سفارشا آقایان بی دین از مجلس و وزرا و... داده می شود مردم هیچ و.......................
  • IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۵
    3 1
    معلومه پرایدخاص بیده!!!
  • IR ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۵
    3 1
    وقتی مسئول و دلال و ناظر یکی باشن بهتر از این نمیشه کسی هم نیست جلوشون رو بگیره چون همه سر سفره نشستن
  • واحد IR ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۶
    0 0
    پرايد ميليون 20 بود دلار 4هزار تومان . حالا دلار 13هزار تومان هست قيمت واقعي پرايد بايد 69ميليون باشه تازه سود نداره الكي نگيد افزايش قيمت. هيچ افزايش سودي سايپا و مابقي ندارند الكي جو ندهيد تابستان 98 درست ميشه؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس